Architecten van een droomhuis
Ontwerpen voor een opdrachtgever.
Ontwerp leefruimte voor iemand anders op een bijzondere locatie. Een fotografe met haar kinderen heeft een stuk grond gekocht op een dijk. Hoe kan ze daar optimaal genieten van het prachtige uitzicht? En waar wil je dat het daglicht binnen komt? Welke ruimtes maak je? En hoe groot zijn die?
Architecten van een droomhuis plaatst de kinderen in de rol van een architect met een opdrachtgever. Ze maken maquettes van maquettefoam en verbeelden hun ruimtelijke ideeën voor iemand anders. Daarvoor moeten ze in samenwerkening ideeën verzinnen, deze doorontwikkelen, durven aanpassen, uitwerken en uiteindelijk presenteren.
Aansluitende thema's
Nederland waterland (IPC) |
Ontwerpen als een Dutch designer (Blink) |
Kunst |
Bouwen |
De lesopzet
Denk na over de vormen, ruimtes, materialen, uiterlijk en uitstraling van een bijzondere dijkwoning. Geen idee is hierbij te gek zolang je deze kan onderbouwen. Maak op schaal een prachtige maquette en presenteer jullie unieke ontwerp.
We hebben iemand gevonden die de hulp van een stel jonge ontwerpers goed kan gebruiken. Ze werkt als fotografe en heeft een stuk grond gekocht boven op een dijk. Ze heeft nog geen idee hoe het huis waar ze samen met haar kinderen gaat wonen eruit moet komen te zien. Daarom krijgen jullie als ontwerpteam van haar complete creatieve vrijheid. Jullie mogen de vorm, uitstraling en inrichting van hun huis helemaal zelf ontwerpen. Zolang je maar goed nadenkt over hoe ze daar fijn kunnen leven.
Tijdens deze opdracht verplaatsen de kinderen zich als jonge ontwerpers in de behoefte en wensen van een opdrachtgever. Ze krijgen daarvoor een opdracht met veel creatieve vrijheid. Ze mogen de meest bijzondere ideeën verzinnen, maar worden wel gevraagd deze te toetsen aan de opdracht. Dit is een belangrijk onderdeel in een creatief ontwerpproces.
Kinderen verzinnen in samenwerking de vormen van de ruimtes, de inrichting van het huis en de materialen voor vloeren en gevels. Ze zullen goed moeten overleggen en elkaar stimuleren om out-of-the-box te denken om tot een verassend ontwerp te komen. Uiteindelijk presenteren ze als ontwerpteam hun resultaat.
De leerdoelen
verplaatsen en inleven in een opdrachtgever |
verschillende oplossingsmodelijkheden onderzoeken en daaruit keuzes maken |
gezamenlijk ontwerpbeslissingen maken |
rekening houden in beeldend werk met maat en plaatsing in ruimte |
een mening over het eigen werk en proces formuleren |
het ontwerp onderbouwen met vakspecifieke begrippen |
Deze activiteit wordt binnen CmK cultuurtraject-op-maat aangeboden voor groep 7.
Kijk voor meer info en andere ontwerpprojecten ook eens op onze website!
Op school
€1.055 per klas (6 lessen van 1,5 uur)
€695 per klas (lespakket + 3 lessen van 1,5 uur)
€575 per klas (lespakket + 2 lessen van 1,5 uur)
€455 per klas (lespakket + kick-off les van 1,5uur)
€345 per klas (lespakket)
Voorbereidende (team) training / Deskundigheidsbevordering / Co-teaching
hele jaar mogelijk
2024-2025, 2023-2024, 2022-2023, 2021-2022, 2020-2021
9 uur (verspreid over 2 tot 6 lesmomenten)
32