Categorie van activiteit Leerplein
Soort activiteit Teamtraining
Doelgroep Leerkrachten PO

Basistraining Procesgerichte didactiek voor het team

Hoe zorg je ervoor dat álle leerlingen in de creërende- of onderzoekende flow komen?

Na een intakegesprek wordt er een traject voor jouw school samengesteld en ga je samen met Karin Kotte en Maaike Zwaan aan de slag! Dit kan bijvoorbeeld een verkennende training voor (een deel van) het team zijn of begeleiding bij het ontwerpen en geven van procesgericht onderwijs.

Verkennende training voor (een deel van) het team

De procesgerichte didactiek bestaat uit didactische stappen die leerlingen houvast geven om te onderzoeken of zich vrij te kunnen uiten. De basistraining procesgerichte didactiek laat je de waarde van het creatieve proces vóelen. Tijdens het doorlopen van dit proces wordt constant een terugkoppeling gemaakt naar de hersenen: wat is het effect van deze processtap op het brein, op betrokkenheid en op leren? De didactiek wordt uitgelegd middels beeldend onderwijs, maar is te vertalen naar andere leergebieden en thematisch onderwijs. Aan het eind van deze bijeenkomst wordt gereflecteerd op je eigen aanbod en formuleert iedere leerkracht een leervraag.

Begeleiding bij ontwerpen en geven van procesgericht onderwijs

‘Hoe kan ik dit toepassen binnen het onderwijs dat ik al geef…’ Samen met een coach procesgerichte didactiek ontwerpen de leerkrachten procesgericht onderwijs voor een eigen groep. De leervraag van de leerkracht is leidend voor de individuele leerkracht-coaching. In het eerste gesprek zal deze vraag verder worden uitgevraagd en uitgediept. Tegelijkertijd zal er een procesgerichte (beeldende) activiteit wordt uitgewerkt. Aan de hand van de opgedane ervaringen, reacties van kinderen en een lesbezoek van de coach volgt een gesprek; waar sta je nu en hoe wil en kan je verder met het toepassen van de procesgerichte didactiek?

We reflecteren op de opgedane ervaringen, kijken we naar de opbrengsten voor de leerlingen, het onderwijs en de leerkracht zelf. Vervolgens gaan we verdiepend in op het onderwijsproces aan de hand van beelden uit de praktijk. 

Wil je deze training voor het team op je school aanvragen, neem dan contact op met de intermediair die gekoppeld is aan je school. 

Over de trainer Karin Kotte - www.kunsteducatie.nl

Als trainer en adviseur Cultuureducatie en onderzoekend leren is Karin samen met scholen op zoek naar de kanteling van resultaatgericht onderwijs naar het onderwijs van de toekomst. Zij bekijk het creatieve proces breed. In ieder leergebied kan het creatieve proces ingezet worden om eigenaarschap van leren bij de leerlingen te leggen, het onderwijs betekenisvoller te maken en leergebieden te integreren. Zonder de aandacht voor het halen van de leerdoelen te verliezen. Karin is schrijver van de publicaties: Procesgerichte didactiek, de basis van cultuureducatie met Kwaliteit en De zes niveaus van procesgerichte didactiekhttps://kunstedu.nl/pgd-6-downloads/

Over de coach Maaike Zwaan - https://kijk-raam.nl/

Door de combinatie van haar achtergrond als leerkracht, IB’er, kunstenaar en beeldbegeleider is Maaike als geen ander in staat om de juiste vragen te stellen. Hierdoor zet zij de ander aan het denken over zichzelf en het gewenste onderwijs. Afstemming is in haar begeleiding het sleutelwoord, waardoor ieder zich op eigen wijze en tempo kan ontwikkelen. Maaike is er van overtuigd dat kunstonderwijs leerkrachten kan uitnodigen om hun eigen handelen en houding te onderzoeken, aangezien bij kunstonderwijs de focus op het proces móet liggen, om zo de wereld vanuit een ander perspectief te leren kennen.

Aanbieder(s)

CultuurStation

Locatie

Op school

Datum

In overleg

Schooljaar

2024-2025

Duur

In overleg