Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep PO
Leerjaar Groep 6, Groep 7, Groep 8

Digitale Kunst: creatief programmeren zonder computer

Maak kennis met de Creatieve Code! Lijkt het je nog wat spannend om zelf aan de slag te gaan met het lesmateriaal van De Creatieve Code? No worries! 

Leerlingen maken kennis met de wereld van het programmeren, zónder dat er een computer aan te pas komt. 

Jij krijgt als docent een instructie voor de lessen in Unboxing De Creatieve Code. Samen kijken we naar manieren om de lessen te integreren in jullie bestaande onderwijs. Daarna kun je zelfverzekerd met de lessen aan de slag!

De drie lessen uit De Creatieve Code:

1. Patronen Klonen

Kijk als een computer naar jezelf en maak van jezelf een streepjescode! Door te denken als een computer kun je tot onverwacht creatieve resultaten komen. We gebruiken patroonherkenning als een computer en zo maak je van jezelf een unieke kleurencode. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, zie je precies welke zelfportretten binnen dit programma passen. Wacht? Is dit nou machine learning voor mensen?! 

2. Digitale Materie 2D

Hoe kan een computer een plaatje weergeven als deze alleen denkt in enen en nullen? Wat is een binaire code?

In deze les ga je aan de slag met binaire codes. Je leert wat dit is, en je gaat zelf coderen! Kun je een code maken, welke je klasgenoot kan ontcijferen?

3. Pixel Selfie

Alle digitale beelden zijn opgebouwd uit hele kleine gekleurde blokjes: Pixels! Hoe zou jij eruit zien als je uit pixels bestond? In deze les maak je je eigen pixel selfie! 

Aanbieder(s)

MU Eindhoven

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€300 per school, ongeacht leerlingaantal.

Datum

Schooljaar 2024-2025

Schooljaar

2024-2025, 2022-2023, 2021-2022

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

3 x 45-60 min

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Kritisch denken
Digitale geletterdheid

Disciplines

Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Technologie wordt gebruikt als tool of medium: De leerling gebruikt technologie om kunst te maken.
Kunst & Technologie activiteit inzetten om een kritische, open houding te stimuleren: De leerling leert zich kritisch en open op te stellen ten aanzien van technologie, technologische ontwikkelingen en/of technologische kunst.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Programmeren/coderen