De huid van mijn huis
Maquette bouwen als een echte architect!
Elk huis heeft, net als ons lichaam, een huid die ons beschermt tegen wind, regen en zon. Deze huid noemen we de gevel. Wat er achter de gevel gebeurt, bepaalt hoe deze eruit ziet. Wat vinden we achter jullie gevel? Klimmuren naar de eerste verdieping? Felgekleurde slaapkamers? Probeer het maar te maken, jullie zijn de architect!
De huid van mijn huis laat kinderen nadenken over het interieur, het exterieur en de relatie daartussen. Met behulp van een bouwpakket zetten ze de muren, vloeren en meubels in elkaar. Vervolgens start het ontwerpgesprek. In groepsverband richten ze hun huis in en bepalen ze de kleuren en materialen van het interieur. De gevels en het dakterras maken het ontwerp af.
Alsuitende thema's
Duurzaam design (Blink) |
Bouwen |
Een dorp bouwen (IPC) |
De Lesopzet
In groepsverband ontwerpen kinderen de inrichting en de buitenkant van een huisje, met aandacht voor materialen, vormen, texturen en kleuren. Ze moeten hiervoor goed samenwerken en worden uitgedaagd bijzondere ideeën te verzinnen. Zij zijn de architect!
De kinderen worden op weg geholpen met een bouwpakket voor een basishuisje met enkele vloeren en muren. Daarnaast krijgen ze een set diverse meubeltjes. Hun creativiteit wordt vervolgens flink op de proef gesteld. Wat doe je waar in het huis? Hoe kom je boven (en weer beneden)? De kinderen worden aangezet om bijzondere ideeën te durven verzinnen. Wees niet bang om iets fout te doen, stel elkaar vragen over wat je mooi of niet mooi vindt (en vooral waarom) en zet uitdagende ideeën door tijdens het uitwerken.
Tijdens het ontwerpen komen thema’s zoals je eigen leefomgeving, ruimtegebruik en de relatie tussen binnen en buiten aan bod. Deze thema’s prikkelen de kinderen om dieper na te denken over de keuzes die ze maken. Hierdoor ontstaat een ontwerpgesprek waarin kinderen hun creatieve ideeën koppelen aan een doel. Hoe ga je om met andermans creatieve ideeën? Of andere (goede) redenen om iets mooi of niet mooi te vinden?
Deze combinatie van vrije creativiteit en ontwerpend samenwerken is een belangrijk onderdeel van dit project. En het is precies wat ontwerpen zo ontzettend bijzonder en leuk maakt!
De leerdoelen
verschillende oplossingen onderzoeken en vervolgens keuzes maken |
de relatie tussen interieur en exterieur herkennen en toepassen |
in het beeldende werk rekening houden met maat en plaatsing in ruimte |
nadenken over de effecten van vorm, kleur, materiaal, structuur, ruimte |
samen met groepsgenoten beeldend werk maken |
onder woorden brengen van ontwerpkeuzes |
Deze activiteit wordt binnen het CmK Cultuurtraject-op-maat aangeboden voor groep 6.
Kijk voor meer info en andere ontwerpprojecten ook eens op onze website!
Op school
€725 per klas (4 lessen van 1,5 uur)
€610 per klas (3 lessen van 1,5 uur)
€495 per klas (lespakket + 2 lessen van 1,5 uur)
€380 per klas (lespakket + kick-off les van 1,5uur)
€265 per klas (lespakket)
Voorbereidende (team) training / Deskundigheidsbevordering / Co-teaching
hele jaar mogelijk
2024-2025, 2023-2024, 2022-2023, 2021-2022, 2020-2021
3 of 4 lessen van 1,5 uur
32