Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Workshop
Doelgroep Studenten, VO, VSO
Leerjaar VMBO 1-2, VMBO 3-4, HAVO 1-2, HAVO 3-4-5, VWO 1-2-3, VWO 4-5-6, Praktijkonderwijs, Speciaal onderwijs, Brugklas

De Stad Spreekt

In de stad ontmoeten we elkaar in de publieke ruimte. Pleinen, parken en straten zijn niet slechts een stedelijk decor: het is dé plek waar macht en betekenis worden bevraagd. In deze workshop leren deelnemers met andere ogen naar de stad te kijken en zich te verplaatsen in de vele stemmen (stadmakers) die de stad dagelijks vormgeven.

Deelnemers gaan o.a. op pad met een podcast en verplaatsen zich in de rol van een halsbandparkiet, activist of ambtenaar. In groepjes geven zij vervolgens hun droomstad vorm in Miro. Kun jij je verplaatsen in je stadsgenoten? Wat betekent het om samen de stad te maken?

Deze workshop voer je zelf als docent uit aan de hand van verschillende (customized) documenten die je ontvangt bij een boeking. Vooraf bepaal je samen met Rinke Vreeke welke herkenbare locatie (dichtbij school) jullie kiezen voor de workshop. Daarnaast ontvang je een handleiding, PowerPoint, drie podcasts, een customized Miro-board waarin deelnemers hun stad ontwerpen en een verhalend reflectieformulier. Indien nodig zijn Rinke en Hugo ook beschikbaar voor ondersteuning op afstand.

De Stad Spreekt is ontwikkeld door Hugo Pilate & Rinke Vreeke in opdracht van Kunstloc Brabant & STRP.

Aanbieder(s)

STRP

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€250 per groep

Datum

op aanvraag

Schooljaar

2024-2025, 2023-2024

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

150 minuten

Minimaal aantal leerlingen

nvt

Maximaal aantal leerlingen

nvt

Vereiste aantal begeleiders

1 per klas

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Creativiteit
Samenwerken

Disciplines

Design
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Technologie wordt gebruikt als tool of medium: De leerling gebruikt technologie om kunst te maken.
Kunst en/of technologie inzetten om te reflecteren op de maatschappij en actualiteit: De leerling denkt na over de toekomst aan de hand van de actualiteit/maatschappij.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Internet
Animatie/Video

Aansluiting met andere disciplines

Burgerschap