Er was eens ...
Sprookjes zijn van alle tijden. Zo schreven de Gebroeders Grimm in de 19e eeuw veel bekende (Europese) sprookjes. Maar ook lang daarvoor werden sprookjes verteld en beschreven. Ook in andere culturen.
In deze lessenreeks ontdekken leerlingen dat ze zelf sprookjes kunnen verzinnen. Ze leren daarnaast hoe ze een sprookje tot leven kunnen brengen door beeldende vormgeving.
In dit project staat het boek ‘de Meisjes’, een modern sprookjesboek door Annet Schaap, centraal. Leerlingen gaan een eigen hedendaags sprookje schrijven. Ze worden uitgedaagd zelf een sprookje te bedenken en hier ook een motto, boodschap of deugd aan te verbinden. Het boek staat op iedere school in de Bibliotheek op SPiL.
Vervolgens gaan ze aan de slag met het vertalen van het verhaal naar beeld. Ze leren hoe ze een element uit het verhaal vertalen naar beeld.
Opbouw lessen:
Les 1: introductie sprookjes (door leesmediaconsulent)
Les 2: Leerlingen gaan sprookjes lezen en krijgen meer kennis over sprookjes en de boodschap hierin. En zij gaan aan de slag met het bedenken van een eigen sprookje
Les 3: Leerlingen gaan verder met het schrijven van een eigen sprookje.
Les 4:Samen met een kunstenaar brengen kinderen hun fantasie tot leven in een "graffiti piece"
Les 5: Presenteren en afsluiting
Op school
€210 en €12 euro per leerling
op aanvraag
2025-2026
Ja
5 lessen