Categorie van activiteit Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Lessenreeks
Doelgroep SO, PO, SBO, VSO
Leerjaar Groep 7, Groep 8 , VMBO 1-2, HAVO 1-2, VWO 1-2-3, Praktijkonderwijs, Speciaal onderwijs, Brugklas

Geluidskunstwerk

In deze workshop worden leerlingen ondergedompeld in de fascinerende wereld van geluid!

Ze ontdekken op een interactieve en speelse manier wat geluid eigenlijk is en hoe het hun zintuigen beïnvloedt. Ga met hen op ontdekkingsreis en ontrafel de geheimen achter geluid! Wat maakt bepaalde geluiden rustgevend, terwijl andere je juist op je zenuwen werken? Als leerkracht verken je deze vragen aan de hand van een lesbrief.

Voor het tweede deel komt er een bijzondere gast in de klas: maker Jan-Willem Otto! Hij brengt zijn zelfontworpen drumrobots mee waarmee leerlingen een geluidskunstwerk maken, de wereld van geluid verder verkennen en zich kunnen verbazen over de verrassende klanken die alledaagse objecten kunnen voortbrengen.

Tijdens het maken van een geluidskunstwerk zijn leerlingen betrokken bij het programmeren van een muziekstuk, het ontwerpen van het kunstwerk en de technische constructie ervan. Ze werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden als creatief denken en handelen, ICT-vaardigheden, probleemoplossend denken en handelen en samenwerken.

Deze workshop is ontwikkeld door Jan-Willem Otto in samenwerking met Nieuwe Veste, STRP Onderwijs en Het Brederocollege. Jan-Willem Otto, designer en muzikant, bouwt interactieve installaties en muziekinstrumenten waarbij de gebruiker de kunstenaar wordt. Daarnaast vindt Jan-Willem het belangrijk om educatieve programma’s te ontwerpen, waarbij je creatief leert omgaan met techniek. 

Aanbieder(s)

STRP

Locatie

Op school

Losse inkoopprijs

€180 voor één les van 90 minuten

Additionele kosten

Eventuele reiskosten

Datum

Op aanvraag

Schooljaar

2024-2025, 2023-2024

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

Lesbrief 50 minuten en workshop 90 minuten

Minimaal aantal leerlingen

10

Maximaal aantal leerlingen

20

Vereiste aantal begeleiders

1

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Future skills

Creativiteit
Samenwerken

Disciplines

Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Technologie wordt gebruikt als tool of medium: De leerling gebruikt technologie om kunst te maken.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Robotica

Aansluiting met andere disciplines

Natuurkunde