Hoor je mij?
Krijg inzicht in je gevoelens door de instrumenten van het orkest.
Heb jij dat ooit meegemaakt? Dat er opeens iemand die van een andere planeet lijkt te komen zomaar voor je staat. Die weet welke vragen je met je meedraagt. Die je komt helpen met muziek en een verhaal. Het doet je ogen knipperen en - nog meer - je oren klapperen.
Hoor je mij? is een voorstelling met leerlingenparticipatie over de eigenzinnige Mijs. Mijs zit niet goed in haar vel, thuis is er gedoe en op school vindt iedereen haar stom. Zo langzamerhand vindt ze zichzelf ook heel stom en verdwijnt ze in chaotisch gedrag. Ze wil weglopen maar tot haar stomme verbazing verschijnt tijdens het concert een vrouw speciaal voor haar. Iemand die dwars door Mijs heen lijkt te kijken. Aan de hand van haar eigen levenservaring, neemt deze bijzondere vrouw Mijs mee de hele wereld over. Ze laat zien hoe de instrumenten zijn gemaakt van materialen uit de natuur. Hoe ze allemaal hun eigen klankkleur en karakter hebben en hoe ze klinken als ze worden bespeeld door de musici van Philzuid. Met het karakter van de verschillende instrumentgroepen uit het orkest geeft de moeder het meisje inzicht in zichzelf. Aangemoedigd door de muzikale bijdragen van de leerlingen durft Mijs uiteindelijk haar hart te luchten. Ze ontdekt haar eigen klankkleur en kracht en dirigeert vol zelfvertrouwen het orkest naar de finale.
Voorbereiding voor dit concert met leerlingenparticipatie is essentieel. Met het speciaal ontworpen digitale lesmateriaal is het een feest om hier samen aan te werken Clips van het orkest laten de leerlingen al kennismaken met de instrumenten. Interactieve oefenvideo’s zorgen ervoor dat je klas optimaal voorbereid naar concert komt! Jullie hulp heeft Mijs immers hard nodig!
Bekijk het lesmateriaal: https://phzn-educatie-tools.web.app/hoor-je-mij.html
Waarom zou je Hoor je mij? aanbieden aan je leerlingen?
• De kinderen beleven dichtbij het orkest, de instrumenten en live gespeelde muziek.
• De leerlingen participeren in het concert en zijn een belangrijk onderdeel tijdens de voorstelling, samen met jouw orkest.
• Al in de klas begint de voorstelling met het oefenen van de participatiemomenten. Klappen, stampen, zingen: werk samen naar de uitvoering toe.
• Door de muziek ervaren kinderen hun eigen emoties op een andere manier en kunnen ze hier uiting aan geven.
• Werk aan leerdoelen zoals burgerschap via de muziek: leren open te staan voor de ideeën en betekenissen die anderen aan de muziek geven.
• Leerlingen krijgen inzicht in de invloed van muziek op mensen, hun gedrag en emoties.
regie Rob Vriens
dirigent Txemi Etxebarria Urzain
tekst Heleen Verburg
acteur Robin Steegman
acteur Pip Lieke Lucas
Muziekgebouw Eindhoven
€6,50 per leerling
wo 11 jun, 10.30 uur , do 12 jun, 10.30 en 12.30 uur
2024-2025
voorstelling 50 minuten + voorbereiding en reflectie door de leerkracht a.d.h.v. begeleidende lesbrief
500