Categorie van activiteit CmK cultuurtraject op maat, Cultureel aanbod instellingen
Soort activiteit Workshop
Doelgroep PO, VO
Leerjaar Groep 8 , VMBO 1-2, VMBO 3-4, HAVO 1-2, VWO 1-2-3, Brugklas

Poëzie van het prompten: de kunst van AI

AI is overal. Of je nu door een winkelstraat loopt, op social media scrollt of je huiswerk maakt – de kans is groot dat jij ermee te maken krijgt. Maar hoe gaan we de samenwerking met een machine aan? Is het een handig hulpmiddel om tijd te besparen, snel geld te verdienen, of juist een bron van creativiteit? Dat gaan we uitzoeken!

In de workshop onderzoeken we generatieve AI, dat zijn computers die plaatjes en tekst kunnen maken zoals ChatGPT. Dat kunnen we doen op drie mogelijke manieren. De verdieping van de workshop is afhankelijk van één van de drie thema's die je kiest:

#1 Prompten als een pro 

Tijd = geld en we weten inmiddels dat je met AI flink wat tijd kunt besparen. Ook bedrijven schakelen steeds vaker AI in om meer geld te kunnen verdienen. Hoe gebruik jij AI? Is het een middel om tijd te besparen of zou je het ook kunnen inzetten voor creatieve dingen, zoals het maken van verhalen, films, muziek of kunst?

In deze variant ontdek je hoe kunstenaars creatief samenwerken met AI. Daarnaast reflecteer je kritisch op bedrijven die AI inzetten om geld te verdienen. We onderzoeken voorbeelden van AI-reclames en strijden tegen elkaar tijdens de Prompt Battle: wie maakt de beste AI-gegenereerde reclameposter? Is het zo simpel als het lijkt, of moet je de taal van de tool vloeiend spreken voor goede resultaten?

#2 Oefening baart kunst 

Muziek maken, verhalen schrijven of tekenen, voor alles geldt: oefening baart kunst. Wist je dat AI ook goed moet oefenen voordat het een plaatje of tekst kan maken? Het heeft alleen miljoenen voorbeelden nodig, net zoals jij soms inspiratie nodig hebt om iets creatiefs te bedenken.

In deze variant onderzoek je hoe AI leert en hoe het patronen herkent om creatief werk te maken. Aan de hand van AI-video’s op social media, AI-kunstwerken uit MU en door zelf te oefenen met patroonherkenning van ChatGPT en Bing Image Creator leer je kritisch na te denken over de manier waarop AI getraind wordt.

#3 Echt of nep 

Kunnen we net zo hard meezingen met AI-muziek, of geraakt worden door AI-films? AI-beelden op social media zijn al razend populair. Ervaren we de dingen die AI maakt als nep of echt? En wat maakt dat eigenlijk uit?

In deze variant onderzoeken we de grenzen tussen echt en nep in de wereld van AI. Met een creatieve, digitale collage opdracht dagen we je uit te fantaseren over een toekomst waarin je social media feed alleen nog maar uit AI bestaat.

Tentoonstelling Poetics of Prompting

Deze workshop is voortgekomen uit Poetics of Prompting, een tentoonstelling van MU Hybrid Art House in Eindhoven en the Hmm uit Amsterdam over de creatieve samenwerkingen tussen de mens en AI.

Elke variant start met één of meerdere kunstwerken die in de tentoonstelling te zien waren. Zo maken leerlingen kennis met de manier waarop kunstenaars van nu AI gebruiken in hun werk. We koppelen de werken aan actuele beelden uit in hun eigen (online) leefwereld. Ze zijn het startpunt om kritisch te reflecteren op de wereld van technologie.

In MU Hybrid Art House ontdekken we samen wat kunst kán zijn.

Aanbieder(s)

MU Eindhoven

Locatie

MU - Strijp-S, Op locatie, Op school

Losse inkoopprijs

€275 per klas,- minimale afname 2 klassen

Klassen worden binnen één dagdeel (ochtend of middag) gepland

Additionele kosten

Liever aan de slag met álle drie de thema's? Neem contact op voor de mogelijkheden.

Datum

In overleg

Schooljaar

2025-2026

Te betalen met cultuurkaart

Ja

Duur

90 - 100 minuten (blokuur)

Minimaal aantal leerlingen

2 klassen

Vereiste aantal begeleiders

1

Culturele competenties

Creërend
Reflectief

Passend bij stedelijke projecten

Dutch Design Week

Future skills

Creativiteit
Digitale geletterdheid

Disciplines

Design
Kunst en Technologie

Meemaak-/maakactiviteit

Maken

Indicator(en) voor de inzet van technologie

Kunst en/of technologie inzetten om te reflecteren op de maatschappij en actualiteit: De leerling denkt na over de maatschappij/actualiteit door het gebruik van technologie.

Technologie waarmee wordt gewerkt

Internet
Kunstmatige Intelligentie

Aansluiting met andere disciplines

Filosofie
Burgerschap