RUIMTE
Inleiding: Bij ‘ruimte’ denken we al gauw aan de letterlijke betekenis, een architecturale ruimte, opgebouwd uit vier muren die in een rechte hoek op elkaar staan, met een plafond, een doorgang en eventueel ramen. Maar ‘ruimte’ kan ook een abstracte of figuurlijke betekenis hebben.
Via een beeldscherm laten we 6 hedendaagse Nederlandse beeldend kunstenaars zien, die fotografie als medium gebruiken en die ieder op een eigen manier invulling geven aan het begrip ruimte en ruimtelijkheid. Zij spelen met schaal, perspectief, optische illusie, lichtval en schaduwwerking. Telkens gaat het om de dualiteit tussen twee- en driedimensionaliteit, tussen suggestie en realiteit. Door het vervreemdende effect dat hun werk oproept, wordt ons vermogen tot ruimtelijk inzicht op de proef gesteld. Hierbij worden vragen gesteld.
Daarna gaan de leerlingen aan de slag met dozen. Maken hiervan een ruimtelijk object. Met spots ( licht/schaduw) wordt een extra dimensie gecreëerd.
Het eindresultaat is een foto waar bovenstaande begrippen in voorkomen.
Pennings Foundation
10,= euro per leerling inclusief materiaal
In overleg
2024-2025
Ja
1,5 uur tot 2 uur in overleg
10
25 ( in overleg)
Vanuit Pennings zijn er medewerkers , maar vanuit school ook graag. In overleg