Muziek maakt je slimmer!

Er is bijzonder veel onderzoek gedaan naar de effecten van muziek – en in het bijzonder muziekonderwijs – op het menselijke brein. En dat is niet voor niets! Neem bijvoorbeeld het onderzoek van Mark Mieras waar "Meer Muziek in de Klas" een artikel over publiceerde. Of het artikel van “LKCA”, gebaseerd op het onderzoek van Artur Jaschke, Erik Scherder en Henkjan Honing.

Deze inzichten bevestigen dat muziek van onschatbare waarde is! Iets waar wij het helemaal mee eens zijn. Wij delen graag de belangrijkste bevindingen:

De Impact van Muziek op Cognitieve Vaardigheden

Muziek als Motor voor Breinontwikkeling

Iedereen wordt slimmer van muziek! Kinderen die muziekonderwijs volgen, blijken beter te presteren op school en hebben vaak een voorsprong in hun cognitieve vaardigheden. Ze ontwikkelen zaken als geheugen, aandacht en patroonherkenning. 

Neem bijvoorbeeld de beroemde componist Johann Sebastian Bach. Hij schreef niet alleen meesterlijke muziek, maar gebruikte ook complexe structuren en patronen in zijn composities. Het is niet alleen hartstikke boeiend om te leren over de grondleggers van de hedendaagse muziek, hiermee bezig zijn helpt leerlingen hun analytische vaardigheden te verbeteren. 

Zo heeft muziekonderwijs ook effect op andere vakken, zoals rekenen en taal. Dit effect noemen we “Far Transfer”. 

Muziek draagt bij aan de groei van de hersenen en ontwikkeling van het werkgeheugen. Door muziek te maken en ernaar te luisteren worden verschillende hersengebieden geactiveerd. Dat leidt tot nieuwe verbindingen en versterking van bestaande netwerken. Zeer nuttig, want daardoor zijn leerlingen in staat om informatie beter te onthouden. Dat kan enorm helpen bij het oplossen van rekenproblemen! 

Onderzoek wijst uit dat leerlingen die muziekonderwijs volgen vaak beter presteren in andere vakken. Dat alleen al maakt muziekonderwijs een waardevolle aanvulling op het curriculum. Vind je niet?

Muziek Verbindt en Versterkt Sociale Cohesie

Muziek brengt mensen samen. Al sinds de prehistorie. In de klas bevordert muziek dan ook niet alleen samenwerking, maar creëert het ook een positieve en inclusieve sfeer. Activiteiten zoals samen zingen of musiceren dragen bij aan een gevoel van gemeenschap. En dat is cruciaal voor de sociale ontwikkeling van leerlingen.

Bovendien kan muziekonderwijs een uitstekende manier zijn om culturele diversiteit te omarmen. Door verschillende muziekstijlen en tradities te verkennen, leren leerlingen meer over elkaar en ontwikkelen ze nog meer respect voor diverse achtergronden. Dit draagt bij aan een inclusieve schoolcultuur waarin iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt.

Integreren van muziek in andere vakken, zoals taal en rekenen, kan de betrokkenheid van leerlingen vergroten. Wees eerlijk, tafeltjes leren is toch een stuk effectiever (en leuker!) als je dat doet op het ritme van een bekend liedje! 

Muziek Verbetert Luistervaardigheid en Taalontwikkeling

Muziek draagt ook bij aan de ontwikkeling van luistervaardigheden. Door muzikale oefening leren kinderen om storende geluiden te filteren, wat cruciaal is voor hun leerprestaties. 

Onderzoek van Mieras toont aan dat kinderen die een muziekinstrument bespelen, beter in staat zijn om gesproken taal te verstaan, zelfs in rumoerige omgevingen. Bovendien versterkt muziek de taalvaardigheid: kinderen die deelnemen aan muziekprogramma's ontwikkelen een beter vermogen om taalklanken en grammaticale structuren te herkennen.

De Koppeling Tussen Muziek en Taal

Muziek en taal zijn nauw met elkaar verbonden. Het gevoel voor ritme en melodie bij jonge kinderen blijkt een uitstekende voorspeller van hun taalvaardigheid. 

Deze twee domeinen activeren vergelijkbare netwerken in de hersenen, waardoor de taalontwikkeling wordt gestimuleerd. Liedjes zijn hierbij bijzonder krachtig; ze helpen kinderen niet alleen bij het leren van een taal, maar ook bij lezen en het verwerven van nieuwe grammaticale structuren.

Conclusie

De voordelen van muziek in het onderwijs zijn onmiskenbaar. Elke leerling zou de liefde voor muziek bijgebracht moeten worden. En alle kinderen zouden gelijke kansen moeten krijgen. Muziek voor iedereen. De effecten zijn niet alleen positief, maar zelfs essentieel. 

Elke muziekstijl is goed, als je je hersenen maar – dag in, dag uit – uitdaagt met iets nieuws. Of je nu geregeld zingt in de klas, of je er verschillende samenspel instrumenten bij pakt: het draait allemaal om het stimuleren van de hersenen en het creëren van een inspirerende leeromgeving.

Bronnen