Training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs - Kunstloc Brabant
Kunstloc Brabant biedt een training aan voor docenten in het voorgezet onderwijs die een goede inhoudelijke bijdrage willen leveren aan het kwalitatieve cultuureducatiebeleid van de school.
Aanmelden kan via deze link
Als cultuurcoördinator in het voortgezet onderwijs ben je de spil op het gebied van cultuuronderwijs. Met een hart voor leerlingen, kunst, erfgoed en media houd jij het overzicht over de inhoudelijke, relationele en operationele kwaliteit. In oktober 2024 starten we met de vierde editie van de training cultuurcoördinator voortgezet onderwijs, geschikt voor docenten met een coördinerende taak (of de ambitie om dit te verkrijgen). In deze training ga je aan de slag om het cultuuronderwijs op jouw school naar een hoger plan te tillen.
De training vindt plaats op de volgende data, steeds van 16:00-18:30 uur:
- 3 oktober 2024
- 7 november 2024
- 12 december 2024
- 16 januari 2025
- 13 februari 2025
- 13 maart 2025
- 10 april 2025
- 22 mei 2025 - Afsluiting
De meeste bijeenkomsten vinden plaats in workshopruimte 0.2 in de LocHal in Tilburg. Sommige bijeenkomsten vinden op een andere locatie plaats, hierover wordt tijdig gecommuniceerd.
Voorafgaand aan de training zullen er (online) intakes gepland worden in september 2024.
Tijdens deze training werk je vanuit je eigen leervraag aan:
- Het vergroten van je kennis over trends en ontwikkelingen in cultuureducatie;
- Het verhogen van eigenaarschap en betrokkenheid bij je collega's, teams en directie;
- Het vergroten van je netwerk en zicht krijgen op de mogelijkheden van culturele instellingen;
- Hoe je bij kunt dragen aan de randvoorwaarden zoals geld, tijd en middelen;
- Een beleidsplan of ander beroepsproduct voor je eigen school of culturele instelling;
- Het uitwisselen van ervaringen met andere cursisten;
- Jouw persoonlijke ontwikkeling als cultuurcoördinator.
Na afloop van de training ontvang je het certificaat cultuurcoördinator voortgezet onderwijs van het LKCA, dat je kunt opnemen in je lerarenportfolio.
De training is opgebouwd uit vier fases:
Fase 1 – Oriënteren
Hoe ziet de huidige werkpraktijk eruit? Waar kun jij als cultuurcoördinator het verschil maken?
Fase 2 – Onderzoeken
Welke mogelijkheden heb je om de kwaliteit te verhogen. Welke kennis en vaardigheden heb je nodig om een effectieve interventie te doen?
Fase 3 – Uitvoeren
Hoe ga je je plannen uitvoeren en welk effect heeft het uitvoeren van je plannen in de praktijk?
Fase 4 – Evalueren
Welke inzichten heb je opgedaan in je persoonlijke ontwikkeling en welke volgende stap wil je gaan zetten?
De training wordt verzorgd door Imke Donkers en Robin Brugman.
fotograaf: Ymke Frijters.